barsawia okiem owcy
Blog > Komentarze do wpisu

KB RPG # 19 Magia adeptów

Zmotywowana przez 19. edycję Karnawału Blogowego postanowiłam napisać kilka słów o magii w Earthdawnie, koncentrując się na sprawach dotyczących adeptów, w których wcielają się gracze. Wpis ma charakter bardzo ogólny, wiele rzeczy zdecydowałam się uprościć lub pominąć. Magia nie jest rzeczą prostą, w zasadzie cały system jest na niej oparty i próba opisania, nawet w skrócie, wszystkiego w jednej notce, mogłaby doprowadzić do powstania grubego tomiszcza. Nie wykluczam jednak kontynuowania tematu w przyszłości.

W jednej z wcześniejszych notek wspominałam już, że świat Przebudzenia Ziemi jest miejscem przepełnionym magią. Mieszkańcy Barsawii doskonale zdają sobie z tego sprawę, ostatecznie to wysoki poziom magii przyczynił się do Pogromu, zmuszając ich przez niemal czterysta lat do życia w podziemnych kaerach lub innych schronieniach.

Jednakże magia to nie tylko przyczyna nieszczęść, jednocześnie bowiem umożliwiła Dawcom Imion przetrwanie Pogromu, pozwala walczyć z Horrorami pozostałymi w fizycznym świecie i potrafi niezwykle ułatwić codzienne życie. Nocą rozprasza mrok w miastach i wioskach, dość powszechne są magiczne zapalarki, kociołki, w których można gotować bez użycia ognia, czasami przydają się nieprzemakalne buty lub płaszcz chroniący przed złymi warunkami pogodowymi. Podobno to magia odpowiada za różnorodność ras Dawców Imion i dzięki niej przyroda Barsawii tak szybko odżyła po tragedii Pogromu.

Przeciętny mieszkaniec Barsawii nie potrafi jednak wykorzystać magii na szerszą skalę. W przeciwieństwie do takiego, na przykład, dnd, nie będzie też mógł używać potężnych magicznych przedmiotów, nawet, jeżeli takowe wpadną w jego ręce. Magicznej różdżki może użyć w charakterze rozpałki lub drapaczki do pleców, a będący artefaktem miecz nie posłuży mu w walce, gdyż nie tylko nie ujawni swoich mocy, ale będzie wydawał się wyjątkowo ciężki i nieporęczny.

Istnieją jednak Dawcy Imion, którzy są bardziej od innych wrażliwi na magię, potrafią ją wykorzystywać i kształtować odpowiednio do swoich potrzeb. To właśnie adepci, tytułowi bohaterowie tego tekstu. Nie wyrastają oni ponad innych dlatego, że urodzili się od nich trzy razy silniejsi, zwinniejsi czy inteligentniejsi, ale dlatego, że mają możliwość korzystania z magii.

W Earthdawnie magia nie jest zarezerwowana dla magów i kapłanów. Adepci mogą podążać różnymi ścieżkami, zwanymi dyscyplinami i każdy z nich, wojownik, czarodziej czy złodziej, nieustannie wykorzystuje magię. W trakcie szkolenia dowiadują się, jak zamienić energię magiczną na moc swoich talentów, używanych przez daną dyscyplinę zdolności.

Wielu talentom odpowiadają umiejętności, które mogą opanować zwykli Dawcy Imion, jednak jest to proces powolny i kosztowny, nigdy też nie uda się w ten sposób osiągnąć mistrzostwa porównywalnego z talentami przyswajanymi przez adeptów dzięki magii.

Jakby tego było mało, adepci, aby zwiększyć szanse powodzenia swoich działań, podczas wykorzystania niektórych talentów mogą zdecydować się na użycie karmy, czyli czystej energii magicznej wzmacniającej talent.

W tym momencie docieramy do punktu, którego nie sposób ominąć, opisując magię Earthdawna, a mianowicie do wzorców porządkujących energię magiczną. Magia przenika wszystko, co znajduje się w świecie fizycznym, każda istota, miejsce i przedmiot posiada swój wzorzec. Z jednej strony wzorce umożliwiają im istnienie, a z drugiej pozwalają magii oddziaływać na nie. Rzucając zaklęcie, używając talentu lub innej magicznej zdolności, kształtujemy wzorzec z niewielkiej ilości energii magicznej świata.

Energia ta może zostać rozdzielona na sploty zwane wątkami, które można utkać i wykorzystać. Magowie tkają wątki, by zdobyć energię magiczną potrzebną do rzucenia bardziej skomplikowanych zaklęć, natomiast adepci wszystkich dyscyplin robią to, by uaktywnić specjalne moce i możliwości magicznych przedmiotów. Działają one dopiero wówczas, gdy użytkownik, po spełnieniu określonych warunków, dostroi się do przedmiotu, czyli zwiąże swój wzorzec z jego wzorcem. Właśnie dlatego dla zwykłych Dawców Imion wszelkie potężniejsze magiczne przedmioty są bezużyteczne – nie mogą utkać wątku.

W świecie Earthdawna niezwykłe znaczenie ma akt nadawania Imion, dokonywany świadomie lub przez przypadek na skutek działania potężnej magii. Skupia on i wplata siły magiczne w prawdziwe wzorce. Tylko Nazwane istoty, przedmioty i miejsca posiadają prawdziwe wzorce, które definiują ich zdolności, talenty, umiejętności, wiedzę, psychologię i historię, określa tożsamość, indywidualność. W prawdziwy wzorzec jest wplecione wszystko, co określa je od powstania do chwili obecnej.

Drużyna bohaterów może wykorzystać magię wątków do stworzenia prawdziwego wzorca grupy. Dzięki wplatanym w niego wątkom jej członkowie mogą wzmocnić swoje zdolności.

Przedmioty, które należą lub są bardzo ważne, silnie związane z osobami lub miejscami posiadającymi prawdziwy wzorzec, nasączają się, zwykle samoistnie, magią, odzwierciedlają wiedzę zebraną w prawdziwym wzorcu i nazywane są przedmiotami wzorca.

Przedmioty wzorca są niezbędne, jeżeli chcemy wpłynąć na prawdziwy wzorzec, gdyż dzięki nim można utkać wątek pomiędzy dwoma prawdziwymi wzorcami. Taki wątek może przesyłać energię magiczną wzmacniając talenty osoby, która go utkała lub posiadacza prawdziwego wzorca, do którego się dostroiła. Podobnie wątki wplecione w prawdziwe wzorce miejsc pozwalają wzmocnić swoje zdolności podczas przebywania w tym miejscu lub podnieść wartość cech tego miejsca. W praktyce przedmiot wzorca może być potężnym narzędziem, ponieważ mając do niego dostęp możemy komuś poważnie zaszkodzić lub w istotnym stopniu wpłynąć na dane miejsce.

Oczywiście w Earthdawnie magia pozwala również po prostu rzucać czary, przyzywać duchy i żywioły, tworzyć eliksiry, magiczne przedmioty i robić te wszystkie sztuczki, które zwykle nam się z magią kojarzą. Niezwykle potężnym rodzajem magii jest magia krwi, jednak uważam ten temat za tak ciekawy i obszerny, że zasługuje na oddzielną notkę, którą być może kiedyś popełnię.

Wszystkie wpisy 19. edycji karnawału Blogowego znajdziecie tutaj.



Pozdrawiam, Owca

 

 

wtorek, 08 marca 2011, iridal
TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2011/03/08 10:57:27
Dzięki za wpis. Oczywiście dodaję do karnawału!
-
2011/03/11 12:17:20
Świetny artykuł, przeczytałem go z chęcią i zainteresowaniem. Earthdawn jest mi bliżej nie znany, a widzę na niejednym blogu, że zawiera w sobie naprawdę ciekawy świat. Dzięki Twojej notce jestem krok bliżej od zdecydowania się na zagłębienie w system. :)

Pozdrawiam i zapraszam do przeczytania mojej notki w Karnawale:
k20.radio404.pl/?p=334

Mateusz "Darcane" Nowak
-
Gość: Owca, 178.73.34.*
2011/03/18 10:41:42
Dziękuję za miłe słowa i oczywiście zachęcam do tego zagłębienia się ;)